Et overblik over mit studieforløb

Planen for min retning på masteruddannelsen.
De første samtaler, tilbage i sensommeren 2018, handlede meget om at finde frem til, hvordan jeg vil tilrettelægge min retning i forbindelse med uddannelsen. Mit fokus var meget praksisnær i forhold til undervisningen på min skole. Da jeg bl.a. underviser i kristendom og musik, blev fokusset på, at lavet et tværfagligt samarbejde mellem disse to fag.
Lige over for skolen ligger kirken, så ret hurtigt blev åbenskole og samarbejde med lokalområdet, en del af tankerne. Strib Skole har allerede et fint samarbejde med Middelfart Musikskole. Jeg havde tanker i forhold til, at udvide dette samarbejde.
Præsten, Bente, var med på idéen og fordelen ved et samarbejdet med kirken er, at det faktisk er ret fleksibel.
Samarbejdet med musikskolen blev hurtigt et spørgsmål om penge, tid og prioriteringer. De er ikke afvisende og vil gerne udvide samarbejdet med skolen, men det kræver, at det tages med i planlægningen inden et skoleår sættes i gang.

Udover idéerne til mit masterprojekt, fik jeg læsemateriale, med fokus på hvad kreativitet er, samt til opgave, at lave kreative øvelser på klaveret.
Øvelserne gik i sin enkelthed ud på, at fra et grundstof, skulle jeg lave et musikalsk produkt. Et grundstof var to til tre toner. Tonerne skulle være det konstante, hvor mulighederne for udvikling blev rytmer, tempoer og effekter.

I samarbejde med Mogens og Bente, aftale vi, at det kunne være rigtig spændende, at lave undervisningsforløb til de forskellige højtider i kristendommen. At man simpelthen kan bygge sin årsplan i musik og kristendom op, så den passer med hvad der sker i kirken.
Første tanke var, at have et større historisk perspektiv, men i dialog med Bente, vil det ud fra hendes vinkel give bedst mening, hvis fokus var fra reformationen og frem.
Hver forløb skal have mere eller mindre samme opbygning, indeholde nogle af de samme elementer. På den måde vil det give en genkendelighed og måden, man kan arbejde med musikalsk skaben, vil minde om hinanden.
Et forløb om påsken blev det første, jeg lavede.

For selv, at opleve en kreativ proces, lavede jeg netop sådan en med en 1. års studeren fra Sdmk. Hvordan kan minimale ændringer i et grundstof bygges op og skabe en fortælling med berettermodellen som udgangspunkt. Kreativiteten vokser ud fra et fastlagt udgangspunkt, der brainstormes ud fra grundidéen, idéerne prøves af, kreativiteten strammes op ved at der bliver besluttet, hvilke variationer der kan bruges og i hvilken rækkefølge de sættes sammen. Sammensætningerne øves, så slutproduktet fremstår stramt og færdigt.

Jeg fik til opgave at afprøve forløbet på nogle af mine klasser. Jeg lavede samme forløb i musik i to 5. klasser. Det fungerede rigtig fint og de gik til opgaven med seriøsitet og stillede opklarende spørgsmål til processen efter behov. Til slut viste de deres kreativitetshistorie og gav hinanden konstruktiv feed back. En lektion er på 55 minutter og de har musik en lektion om ugen. Vi brugte to lektioner, så anden lektion startede med, at få repeteret og samlet op fra første lektions arbejde.

Andet semester
I foråret 2019 skulle jeg i samarbejde med Fredrik arbejde med Transart. Vi tog udgangspunkt i et projekt, som Esbjerg kunstmuseum, det dengang Vestjysk konservatorium, og en 4. klasse fra en folkeskole i Esbjerg, lavede.
I den her sammenhæng aftalte vi, at sætte lyd til religiøse billeder, da mit fokus på uddannelsen er et tværfagligt samarbejde mellem musik- og religionsfaget.

Vi aftalte, at fokus skulle være på påsken, i og med, påsken lå lige for døren. Bente valgte ud og sendte forskellige billeder til mig, som passede til de forskellige mærkedage i påsken.

Organisten, Helle, var også med på at lege med. Hun viste sit orgel frem til klassen og ud fra den viden klassen fik om orglets og dens funktioner, skulle klassen i samarbejde med Helle lave lyd til to opstandelsesbilleder.
I løbet af dette forløb lykkes det for klassen, at lave egne numre til mærkedagene i påske, samt at få organisten til, at spille det, klassen havde forklare om opstandelsesbillederne.

Som afslutning på projektet skulle klasse spille en koncert for forældrene i kirken. Under koncerten, blev billederne vist via en projekter og overgangen mellem de forskellige mærkedage blev spillet af Helle på orglet.

Overblik over forløbets gang
Den 7/3-19
 fik eleverne i 5.c denne opgave:
”Hvordan lyder billedet? ”

Klassen fik fremvist billederne fælles på klassen. Samtidig med at billederne blev vist, i den rækkefølge mærkedagene kommer i, i påsken, snakkede vi om betydningen af dagene og hvad der skete på billederne.

Efterfølgende valgte de sig ind på et billede.

De skulle nu i gruppen snakke om stemning i billedet kontra den viden de fik via gennemgangen og historien bag billedet. De fik også mulighed for at søge efter viden på nettet.

De skulle snakke om hvilke lyde, der kunne passe på stemningen og de fik til opgave, at prøve at sætte handling og lyd ind i berettermodellen. En model de kender fra danskfaget.

Udover at skrive idéerne ned havde de også mulighed for, at optage eller beskrive lydene og rytmerne på deres mobil, til det videre arbejde næste dag.

Den 8/3 – 19
I musiklokalet på Strib Skole, hvor Fredrik, Bente og Helle også var med, spillede Helle, på klaveret, nogle orgelnumre, som var skrevet til påskedagene. På den måde hørte eleverne andre bud på stemningerne på disse dage. Bente svarede på spørgsmål ang. dagene og ellers havde klassen nu mulighed for, at prøve deres idéer af i musik med instrumenter, mens vi alle fire kunne gå rundt og hjælpe grupperne.

Fredrik åbnede også op for muligheder for, at bruge Ipad som instrument, hvor gratisprogrammer kunne give mulighed for at lave en bund på numrene.

Den 11/3 – 19
Vi var i kirken, hvor klassen skulle prøve at øve i kirkerummet. Vi arbejdede med at udnytte rummet bedst muligt.

Den 25/3 – 19
Helle lærte klassen om orglet og hvilke muligheder sådan et instrument har at byde på.

Klassen fik to nye visuelle bud på opstandelsen. Nu var det ikke dem, der skulle spille til billedet, men dem, der skulle få Helle til at spille. Ud fra den viden, de havde fået i forhold til orglet, skulle de prøve at forklare, hvordan billedet skulle lyde.

De to billeder kom til at lyde forskellige og skulle bruges som en del af deres fælles koncert.

Ud over de to nye numre øvede de igen på deres egne numre i kirken.

Koncerten skulle afvikles den 24/4 – 19 fra kl 17 til 18.
Da orglet skulle rengøres havde vi ikke mulighed for at øve i kirken med orglet før på selve koncertdagen. Vi havde generalprøve om formiddagen og selve koncerten som planlagt om eftermiddagen.

Mens numrene blev fremvist blev billederne, der passede til musikken, vist via en projekter.

Koncerten tog ca. 15 min.

Elevevaluering
Jeg har spurgt eleverne et halvt år efter forløbet og koncerten, om hvad de kunne huske og hvordan det egentlig var, at arbejde med kristendommen og musik på den måde. De blev bedt om, i mindre grupper, at skrive ned, hvad de kunne huske og hvad de tænker om den måde, at arbejde med kristendom og musik på.

Nogle af citaterne lyder således:

”Jeg kan bedre huske de forskellige dage i påsken. ”
”Dagene har forskellige stemninger, jeg kan huske hvad der sker de forskellige dage. ”
”Det var sjovere at arbejde på den måde og at være over i kirken”
”Det var første gang jeg så et orgel tæt på”
”Det var ret pinligt, men også sjovt at spille for forældrene”

Variationen af undervisningen har stor betydning for eleverne. Når de oplever en ændring af hverdagen og den normale struktur, bruger de andre ord i forbindelse med deres læring. Den bliver sjov, pinlig, giver et pusterum, grænseoverskridende og gør man husker bedre. Afbrækket i sig selv gør en forskel. Dog skal man ikke underkende, at hverdagen for mange er basen, normalen, som skaber den ro, der gør, man kan mærke afbrækket og har overskuddet til at modtage det anderledes.

Tredje semester
Her besluttede Mogens og jeg, at min eksamen, til foråret 2020, skulle være påskeforløbet igen. Dog vil vi lave ugen om til en temauge med klassen, hvor vi, udover præsten og organisten, vil få studerende fra Syddansk Musikkonservatorium med.
I løbet af efteråret prøvede jeg forskellige kreative forløb af med min klasse, der gik i 6. klasse på det tidspunkt.
Fokus var meget på, at et gruppearbejde kræver, at man arbejder sammen i den gruppe man har.

Mogens og jeg aftalte en temadag i min 6. klasse, hvor Mogens også vil være tilstede. Her lavede vi sammen kreativitetsøvelsen, som jeg bl.a. havde lavet på første semester. Da vi havde en hel dag, blev dette til et fælles produkt, som vi tilslut satte sammen og viste for en 5. klasse. Efterfølgende blev den 5. klasse vi viste produktet for, en del af produktet.

Som afslutning på semestret afleverede jeg både andet og tredje semestres portefølje. Andet semestres afslutning blev udsat pga. sygdom.

Fjerde semester
Det startede egentlig meget godt. Alt var planlagt og klar til afvikling … men corona satte en stopper for det hele. Min afslutning blev udsat, da min praktiske eksamen krævede, at vi kunne mødes, hvilket var ret umuligt det forår.
Den klasse jeg havde lavet de her forskellige forløb og øvelser med, skulle jeg afgive, da de startede i overbygningen efter sommerferien.
Jeg modtog en ny 4. klasse i august 2020, hvilket gjorde, at vi fik lov til, at udskyde eksamen til vinter. Vi satte fasten som et mål.
Et forløb, hvor karnevalsoptog og det ”at vente” skulle vises og være kontraster. Desværre satte corona igen en stopper for vores planer, og vi vendte tilbage til påskeforløbet som en mulighed.
Påsken er ovre, men vi har fastholdt idéen trods alt.
Corona er her stadig, men nu må vi trods alt mødes.
De studerende må ikke komme og være med. Men i og med, at min eksamen ligger så sent, rammer det også ind i de studerens egne eksamener. Mogens har fået søgt og tildelt penge til et samarbejdsprojekt mellem skolen og de studerende, de penge er lige pt i dvale, men når vi må igen, skal vi have lavet et fælles projekt.

Lige nu er jeg klar med et projekt, hvor Mogens og jeg kan lege med 4.c i fire dage. Forløbet, vi skal arbejde med, er afprøvet, så jeg har en overordnet idé om, hvad der skal ske. Der er rum for elevernes egne input og vi har mulighed for, at afvikle koncerten i kirken.
Selvom kirkesamarbejdet er ret fleksibelt, har jeg alligevel ramt ind i udfordringer. Ved første forsøg blev orglet renset, hvilket gjorde, at vi ikke rigtig havde mulighed for at øve samlet før selve koncertdagen. Her i år er vi nødt til, at undlade orglet, da der i kirken, tirsdag og onsdag, øves og afvikles orgeleksamen. Vores projekt afsluttes torsdag, så vi har gennemgangen af orglet til gode.

Et forløb om fasten er delvist afprøvet, og ligger klar til næste gang der er faste, hvor der forhåbentlig er åbnet helt op igen.
Her i efteråret 2021 er tanken, at få lavet et forløb til Allerhelgen. Kirken er selvfølgelig en del af samarbejdet, men samtidig har jeg en kollega, som er ved at uddanne sig inden for teknologiforståelse. Her synes jeg, det vil være ret sjovt, at inddrage den vinkel i et kreativt forløb også – og hun vil gerne være med.
Som skrevet tidligere, er der også et samarbejde med nogle studerende fra konservatoriet, som selvfølgelige også skal planlægges og afvikles.
Om det skal være jul, Kristi himmelfart eller pinse, der bliver den næste højtid, har jeg ikke besluttet endnu. Det afhænger også lidt af, hvordan de forskellige samarbejdssituationer ser ud, og hvornår de kan afvikles. Uanset, er planen, at der bliver lavet forløb til alle højtiderne i den nærmeste fremtid.

I løbet af det her forlænget fjerde semester, har jeg udover at læse omkring pædagogik, dannelse og læring også har mulighed for, at kontakte og interview skolepsykologen på Strib Skole, en efterskolelærer og en musiker, der laver undervisningsmateriale til folkeskolen. Hvilket jeg synes har været rigtig interessant.

Via disse links, kan man tilgå de andre tekster i denne menu:
Om; Børn og unge; Musiklæreren og musikfaget; Kreativitet; Hvem er jeg;
Coronaudfordringer, overordnet refleksion og hvad skal der ske fremadrettet; Litteraturliste