Opbygningen af forløbene

Opbygningen af undervisningsforløbene på Gyldendals fagportal for musik og religion/kristendom.

I udarbejdelsen af mine undervisningsforløb har jeg undersøgt, hvordan Gyldendals Fagportaler opbygger deres forløb. Ud fra dette, har jeg valgt at bygge mine forløb op, så de minder om dem. Mit håb er bl.a., at mine forløb kan bruges på deres portaler.
Derudover er det en opbygning, som mange efterhånden kender, da disse portaler bliver brugt af mange skoler og lærere.
Mit håb er der med, at flere lettere vil kunne får et overblik over mine forløb og dermed få dem brugt.

Herunder ses et overblik over opbygningen af et typisk forløb for musik- og religionsfaget.

Musik
Alle forløb er bygget op på samme måde.  
Klik ind på et forløb og forløbets introduktionsside ses.  

I venstre side ses en menuoversigt.
Titlen på forløbet øverst og nedeunder delkapitlerne. Det første er introduktionen, og det sidste kapitel er ”Lærevejledningen”

Til højre øverst på side ses hvilke områder i musikfaget, der bliver arbejdet med. F.eks. Sang, dansk og bevægelse, spil osv.. Man kan også se, hvilke klassetrin forløbet er egnet til.

Under introduktionssiden kan man læse om forløbet. Hvad man skal arbejde med og hvad man skal lære.

Nederst på introduktionssiden kan man finde ”kolofon”, hvor man kan finde de relevante oplysninger bag forløbet.  

Delkapitlerne: Forløbene er bygget kronologisk op. Efter introduktionssiden giver det mening at vælge det kapitel, der komme lige efter osv. Under hver delkapitel kan man se nødvendige billeder, links til kopiark, evt. mulighed for at afspille musik og videoer, hvor man enten skal se og lytte eller kan bruge som læringsvideoer.  

Nederst er der pile, så man kan trykke sig frem eller tilbage til det kapitel, der var lige før eller kommer lige efter.

Religion
Alle forløb er bygget op på samme måde.   Klik ind på et forløb og forløbets introduktionsside ses.  

I venstre side ses en oversigt over alle forløbene og en menuoversigt og det forløb, man har klikket sig ind på.
Det første er en forside, hvor titlen på forløbet kan ses og et billede og/eller en kort beskrivelse af, hvad mening med emnet er kan ses.

I venstre side trykker man sig videre ved at vælge ”introduktion”.
Her vil der være information om det man skal arbejde med og intro-opgaver.  

Efterfølgende kan man vælge næste kapitel i venstre side eller trykke sig videre i bunde via pile.  

Efter introduktionen kommer målene for forløbet. Hvad skal man lære i dette forløb.

De næste punkter er de emner, der skal arbejdes med. Under delkapitlerne kan der være videoklip og forskellige links og opgaver.  

Hvert forløb har til slut kapitlerne: ”Tjek din viden”, ”Evaluering” og ”Lærevejledning”

En lille sløjfe
Mine forløb ser dog ikke ud, som på Gyldendals Fagportaler. Denne side har slet ikke de samme funktioner og muligheder. Jeg har dog prøvet på, at holde mig til grundidéen med opbygningen, så det med lidt god vilje kan minde om. Hvis forløbene skal på fagportalen, tænker jeg, at der sidder nogen, som har styr på, hvordan de forskellige faser i mine forløb kan klippes ind, så de forskellige “tryk videre” funktioner osv. kommer på.

Der er rig mulighed for, at mine IT-kompetencer kan udvikles.

Links til undervisningsforløbene findes her – kan også tilgås via menuerne øvers:
Fasteforløbet – musik; Fasteforløbet – kristendom; Påskens mærkedage – musik; Påskens mærkedage – kristendom