Jeg hedder Tora Thorsteinsson, bor i Middelfart og arbejder på Strib Skole

Jeg blev uddannet fra Odense Seminarium i 2008 med linjefagene: Dansk, musik, kristendom og idræt – herunder også svømning.

I mit arbejdsliv har jeg arbejdet på en friskole de første 5 år, og har siden 2014 arbejdet på Strib Skole.

I 2018 søgte jeg ind på masteruddannelse: Kreativ Musikformidling på Syddansk Musikkonservatorium.
Det er i den forbindelse, jeg har valgt, at lave denne hjemmeside, hvor mine undervisningsforløb har fokus på kreative arbejdsprocesser i tværfaglige forløb, mellem fagene musik og kristendom.

I de sidste par år, har mit fokus været, at blive bedre til, at få tydeliggjort det kreative arbejde jeg allerede laver, men i den grad også, at blive bedre til, at få styrket kreative processer i mit arbejde.
Eleverne på mellemtrinnet gennemgår en kognitiv og fysiologisk udvikling, der gør dem ret sjove, at lege med. De begynder, at kunne se sig selv, som en del af noget større og de begynder at forstå, at det de arbejder med nu, kan være gavnligt på sigt. Men for, at bibeholde deres umiddelbarhed og til tider ret ufiltreret tilgange til, ja alt, er det vigtigt fortsat, at skabe rum for leg.
Min opgave bliver, at få tydeliggjort den udvikling, socialt og fagligt, de gennemgår gennem legen. At de rammer og regler, jeg stiller op for legen både afgrænser, men samtidig ikke bliver for snævre, det selvskabende skal have nok plads.
En rigtig vigtig opgave bliver også, at få åbnet kreativitetsbegrebet, så det, at arbejde kreativt, ikke falder tilbage på, at lave noget med hænderne. Når man arbejdet kreativt, arbejder man med en faglig tilgang, hvor man kan gøre brug af forskellige teknikker og metoder mod et mål. Dette arbejde gøres stort set altid i en eller anden form for samarbejde. Tænk, at få åbnet elevernes øjne op for, at de er dybt afhængige af hinanden, og at et samarbejde er bedre end at nøjes med sin egen viden.

Det store fokus samfundet har på en summativ evaluering, hvor man vurderer en elevs grundskoleforløb med et tal, som direkte skal sammenlignes med andres, giver udfordringer for kreativiteten. Ved kreative processer, kan det være svært at forudse og vurdere resultatet. Kan man garantere et vist fagligt og dannende resultat, når man sætter et forløb i gang? Jeg tænker man sagtens kan garanterer, at der vil være noget fagligt og noget dannende, men om det lærte hos den ene er det sammen som hos den anden, er ikke en garanti. Her vil den formative form for evaluering understøtte den enkeltes udvikling, både fagligt og på dannelsesniveau.
Der er mange gode intentioner, idéer og krav til skolerne om, at inddrage bevægelse, innovation og kreative processer i hverdagen. Men på en eller anden måde passer idé og system bare ikke sådan helt rigtigt sammen.
Af en eller anden grund, er det bare sådan lidt bøvlet at få de kreative processer, eller i hvert faldt at få dem synliggjort, ind i dagligdagen på skolerne.
Men hvis vi skal kunne leve op til de gode intentioner om innovation og kreative processer, bliver systemet nødt til at kikke på sin kognitivistiske opbygning, hvor fokus er på at finde fejlen, fremfor at vurdere om målet, vi satte i starten, fortsat er relevant, eller om vi har fundet frem til noget andet.

Via disse links, kan man tilgå de andre tekster i denne menu:
Om; Børn og unge; Musiklæreren og musikfaget; Kreativitet; Coronaudfordringer, overordnet refleksion og hvad skal der ske fremadrettet; Et overblik over mit studieforløb; Litteraturliste